#Adviseren #Accountancy #Tips&Tricks
Kristel Hermans 26 oktober 2020
Het leven gaat veel digitaler sinds corona. Is dat ook voor jouw klantengesprekken? Deze gesprekken blijven cruciaal om goed advies te kunnen verlenen. Maar hoe pak je een dergelijk online gesprek aan? Waarop let je best en hoe voorkom je enige problemen?
Elk klantengesprek vereist een goede voorbereiding. Zorg dat je alles digitaal voorhanden hebt! De Ondernemingsradar van Intellifin helpt je al een heel eind op weg. Maar ook andere zaken die je wil tonen zet je best klaar zodat het via schermdelen gepresenteerd kan worden. Veel mensen zijn visueel ingesteld. Eenvoudig en overzichtelijk presenteren helpt je zeker vooruit.
Je ziet elkaar misschien niet face-2-face, maar toch is het belangrijk dat jij én je omgeving goed voor de dag komen tijdens een digitale vergadering. Dan hebben we het niet alleen over kledij – geen comfortabele hoodies of luchtige Hawai-hemden alstublieft – maar ook over je achtergrond.
Heb je een net bureau bij je thuis of moet je eerst nog even opruimen zodat al die lege waterflessen uit beeld verdwijnen? Of heb je echt geen goede plek voorhanden, weet dan dat de meeste online meeting tools je toestaan om een “digitale achtergrond” in te stellen. Zo kan je alsnog professioneel overkomen, zelfs als je thuis in je luie zetel zit.
Er zijn allerhande softwarepakketten voorhanden om op een veilige manier een klantengesprek te voeren. De mogelijkheden zijn eindeloos: Microsoft Teams, Zoom, Google Meet, Skype for Business, My workspace… Een beetje googlen doet wonderen. Zorg er vooral voor dat het een software is die je makkelijk vindt in gebruik én waarvan je kan verwachten dat je klanten er snel mee weg zijn.
Eens je een bepaalde tool gekozen hebt, dan is het goed dat je de belangrijkste functies al eens inoefent. Nodig een vriend of familielid uit die niet bij jou in het bedrijf werkt. En kijk vervolgens naar:
Wil je graag weten of je digitale meeting goed is verlopen? Vraag er dan gewoon naar. Je klant zal het zeker appreciëren dat je steeds wil verbeteren. Een eerste digitale gesprek mag hier en daar al eens wat “groeipijnen” vertonen. De kunst zit ‘m erin dat al je volgende gesprekken volledig foutloos verlopen, zeker wanneer je klant specifieke feedback heeft gegeven. Zo toon je dat je écht naar hem/haar luistert, zelfs op vlak van communicatie.
Paul Hermans 1 december 2020
Het financiële dagblad ‘De Tijd’ schrijft op 20 oktober onder de titel ‘Handtassengevecht bij Delvaux’:
“Aandeelhouder Jean-Marc Loubier en CEO Marco Probst van het luxelederbedrijf Delvaux zijn het grondig oneens over de strategie. De positionering van het merk staat centraal in het conflict: moet Delvaux een consumentenmerk zijn of een exclusief nicheproduct?”
Het is een belangrijk issue in veel bedrijven: wil je een hogere marge of meer omzet?
Lees meer → #Cijferbabbel #Sectoranalyse #AdviserenKristel Hermans 21 september 2020
Als accountant ben je de gesprekspartner bij uitstek van de ondernemer. Maar hoe doe je dat nu op de beste manier?
Lees meer → #Adviseren #Accountancy #Cijferbabbel