#Accountancy #Adviseren #Cijferbabbel
Kristel Hermans 21 september 2020
Als accountant ben je de gesprekspartner bij uitstek van de ondernemer.
Maar hoe doe je dat nu op de beste manier?
Goed adviseren heeft twee componenten:
Om een goed adviesgesprek te starten, is een goede voorbereiding cruciaal. Maar de meeste accountants ondervinden de nodige tijdsdruk, waardoor die voorbereiding niet altijd even efficiënt verloopt. Dat kan voor problemen zorgen, want een verkorte voorbereiding die bol staat met de typische “shorthand” van een accountant… Die financiële terminologie is niet door iedereen bekend. Het is daarom van essentieel belang om die voorbereiding helder en duidelijk op te stellen, samengevat om een overvloed aan informatie te vermijden, maar die vooral door de klant goed begrepen wordt.
Vervolgens is het tijd voor het adviesgesprek, waarbij het belangrijkste doel het volgende is: inzichten verstrekken, zodat de ondernemer plannen kan maken voor de toekomst. Je klant begrijpen is dan ook noodzakelijk. Stel voldoende vragen en luister goed, want hoe meer je vragen je stelt, hoe beter je het advies kan afstemmen op de ondernemer. Bovendien zal je met helder uitgelegde adviezen waarmee de klant effectief aan de slag kan, ook je vertrouwensrelatie verbeteren. Zo word je langzamerhand meer dan alleen maar “de accountant”, maar een vertrouwenspartner die mee nadenkt over de zaak! En dat vergroot dan weer je klantenbinding op de lange termijn.
Zowel voor het vergaren van de nodige informatie, als voor het goed verloop van je adviesgesprek is Intellifin de ideale leidraad. Want Intellifin is een uitermate gebruiksvriendelijke software die voor heldere en diepgaande inzichten zorgt. En door een handige link met je boekhouding, loopt alles volautomatisch: je voorbereiding wordt in een handomdraai door Intellifin quasi volledig opgesteld. Dat betekent dat ook die accountants onder tijdsdruk niet langer een excuus hebben om geen heldere voorbereiding klaar te hebben voor een volgend adviesgesprek!
Toen we in 2015 startten met Intellifin, kregen we deze vraag van een accountantskantoor: “Maak een vervanger voor het boekje van de balansbespreking”. Men wou af van de ellenlange voorbereiding en het moest vooral de accountant helpen in z’n dagdagelijkse activiteiten, niet alleen qua tijd, maar ook inhoudelijk.
De vereisten voor de oplossing waren als volgt: online, groot gebruiksgemak, helder en visueel. Vanuit die visie is Intellifin dan ook van de grond af ontworpen! Het softwarepakket biedt het volgende aan:
Daarenboven staat Intellifin niet stil – we zijn constant op zoek naar nieuwe modules die we kunnen bijbouwen aan het huidige pakket die het leven van de accountant blijvend vergemakkelijken. We werken dan ook nauw samen met accountants om zo onze vinger aan de pols te houden. Daarenboven houden we geregeld workshops om nieuwe functionaliteiten aan onze huidige klanten uit te leggen, zodat iedereen steeds kan gebruikmaken van de laatste updates.
Nu is het aan jou om dat gesprek met je klant in te plannen!
Dus, hoe word je de beste adviseur?
Kristel Hermans 26 oktober 2020
Het leven gaat veel digitaler sinds corona. Is dat ook voor jouw klantengesprekken? Deze gesprekken blijven cruciaal om goed advies te kunnen verlenen. Maar hoe pak je een dergelijk online gesprek aan? Waarop let je best en hoe voorkom je enige problemen ?
Lees meer → #Adviseren #Accountancy #Tips&TricksPaul Hermans 13 mei 2020
Een BV die uitkeert aan de aandeelhouders moet een nettoactief test en een liquiditeitstest uitvoeren. Het gaat dan niet enkel over de uitkering van dividenden maar ook over betaling van tantièmes en de terugbetaling van inbreng (kapitaal). Dat laatste zal - omwille van fiscale redenen – regelmatig gebeuren.
Lees meer → #Vennootschappen #Features #Cashflow