#Accountancy #Adviseren #Tips&Tricks

Proactief advies. Hoe begin je eraan?

Kristel Hermans 31 juli 2018

Proactief advies. Hoe begin je eraan?

Ondernemers helpen, bijstaan en advies geven hoort bij de job van accountant. Maar ondernemers verwachten steeds meer dat adviseurs meedenken, zelf met tips komen en vooruit denken. Deze proactieve adviesverlening integreert u niet op een-twee-drie in uw kantoor. Dikwijls zijn daarvoor een aantal stappen nodig en gaat er enige tijd overheen.

  • Digitaliseren
    1. Digitaliseer de documentenstromen in het kantoor bijv. via een klantenportaal
    2. Betrek uw klanten mee in deze digitalisatie: laat ze documenten op regelmatige basis aanleveren (dagelijks/wekelijks/maandelijks) en bezorg hen regelmatig updates van de boekhouding
    3. Overtuig uw klanten met extra’s: geïntegreerde betaalmodule, online archief, debiteurenbeheer, …
  • Organiseren
    1. Zorg voor een vlotte verwerking van de inkomende documenten en hou de boekhouding up-to-date
    2. Betrek uw medewerkers. Nieuwe competenties worden verwacht van de medewerkers: niet enkel verwerken van informatie maar ook inzicht geven, analyseren en adviseren van ondernemers. Spijker deze competenties bij en zorg eventueel voor een begeleidingstraject.
    3. Segmenteer uw klanten en bouw meer contactmomenten in: met welke klanten gaat u elke maand in gesprek, voor anderen kan dit op kwartaalbasis en voor sommige klanten is twee keer per jaar voldoende.
  • Adviseren
    1. Integreer advies in de dagelijkse werking van het kantoor
    2. Stel een leidraad of manier van werken op om de adviesverlening te stroomlijnen
    3. Gebruik innovatieve tools om de voorbereiding te vergemakkelijken en om analyses te visualiseren

En nu aan de slag!

Maak uzelf onmisbaar voor uw klanten: lever stuurinformatie aan, geef inzicht in de cijfers, maak prognoses en kijk vooruit.

Daar ligt de toekomst van accountancy

Nòg meer insights?

Nieuwe feature: Ondernemingsweb

Kristel Hermans 3 september 2018

De Ondernemingsradar vertelt u alles over de bestuurders en deelnemingen van een bedrijf. Vanaf nu krijgt u de connecties tussen bestuurders en bedrijven ook visueel gepresenteerd in het Ondernemingsweb.

Lees meer #Features

Brouwerijen

Kristel Hermans 11 juli 2018

Tijdens het WK voetbal zijn er heel wat pintjes geserveerd. Maar hoe doen de Belgische brouwers het eigenlijk? Om dit te weten te komen hebben we een concurrentiestudie gemaakt voor een aantal grotere Belgische brouwers. In de biersector zijn er drie spelers van wereldformaat: AB Inbev, Carlsberg en Heineken. AB Inbev is wereldwijd nummer één, Heineken is marktleider in West-Europa, Carlsberg mikt op Oost-Europa en Rusland.

Lees meer #Sectoranalyse #Trends