#Accountancy #Ratios #Cijferbabbels #Analyseren

Analyse in de kijker: marge

Kristel Hermans 07 september 2023

Analyse in de kijker: marge

Winstmarges zijn geen eenduidig begrip. Je kan op verschillende momenten in de resultatenrekening een marge berekenen: verkoopmarge, brutowinstmarge, bedrijfswinstmarge, ebitdamarge...

In dit artikel hebben we het over twee marges: verkoopmarge en nettowinstmarge.

Verkoopmarge

Eén van de eerste marges die je tegenkomt in de resultatenrekening is de verkoopmarge. Dit is de omzet verminderd met de aankoopkosten van goederen of de productiekost.

Je verkoopt bijvoorbeeld vers brood. Om dat brood te maken, heb je ingrediënten nodig die je bij verschillende producenten of leveranciers inkoopt. Als je alle kosten voor het maken van het brood optelt, krijg je de kostprijs van het product. Maar als broodbakker wil je natuurlijk ook iets overhouden aan je inspanningen. Je steekt immers tijd, expertise en veel liefde in het broodbakken. Daarom verkoop je het brood voor een hogere prijs dan wat je aan ingrediënten hebt ingekocht.

Het percentage dat het verschil tussen de verkoopprijs en de kostprijs van het brood uitdrukt ten opzichte van je totale verkopen, is je verkoopmarge.

Deze marge is vooral relevant voor productie- of handelsbedrijven. Hoe hoger je verkoopmarge, door een uitgekiend prijs- of aankoopbeleid, des te meer geld hou je over om andere kosten te dekken zoals personeel, telecom, infrastructuur… Dit heeft een positieve invloed op je winstgevendheid.

Nettowinstmarge

Vaak wordt met ‘marge’ eigenlijk de nettowinstmarge bedoeld. Dit is het bedrag dat onderaan de streep overblijft nadat alle opbrengsten, kosten en belastingen zijn verrekend - oftewel de winst (of het verlies) dat een bedrijf uiteindelijk overhoudt.

Door dit nettoresultaat te delen door de omzet, krijg je een percentage; dit wordt de nettowinstmarge genoemd.

Wat betekent dat nu?

De nettowinstmarge geeft aan hoeveel een bedrijf overhoudt nadat alle opbrengsten, kosten en belastingen in aanmerking zijn gekomen. Als je nettowinstmarge bijvoorbeeld 6% is, betekent dit dat je 6 euro overhoudt van elke 100 euro aan verkopen.

Hou er echter rekening mee dat de nettowinstmarge beïnvloed kan worden door uitzonderlijke kosten of eenmalige opbrengsten.

Belang van marges?

De marge vormt de basis van je bedrijfsvoering en zegt alles over de winstgevendheid (en dus de levensvatbaarheid) van je onderneming.

Want zelfs als je duizend broden per dag verkoopt, verdien je niets als de kosten om die omzet te genereren net zo hoog zijn. Je marge zit als het ware in het DNA van je bedrijf verweven. Het bepaalt onder andere op welke doelgroep je je richt, hoe je het product in de markt zet en hoe je bedrijf zich verhoudt ten opzichte van de concurrentie.

Sectorgebonden

Over het algemeen is een nettowinstmarge tussen 5% en 10% een gezonde marge. Maar gemiddelden variëren sterk afhankelijk van de bedrijfsactiviteit. Een marge is vaak specifiek voor een sector, zo heeft de retailsector met supermarkten bijvoorbeeld lage marges van ongeveer 2% tot 3%. Daar verdienen ze vooral geld door grote volumes te draaien.

Het kan dus handig zijn om inzicht te hebben in de marges van andere bedrijven binnen jouw sector.

Je winstmarge verhogen?

Om je winstmarge te verhogen kijk je naar twee aspecten van je bedrijfsvoering: je prijzen en je kosten. Enkele voorbeelden:

  • Wees kritisch met het inkopen van je producten: koop niet te veel (zo voorkom je dat je straks de helft van je voorraad tegen een lagere prijs moet verkopen).
  • Onderhandel over je inkoopprijzen, dit heeft een direct positief effect op je winstmarge.
  • Kijk met een frisse blik naar je bedrijfskosten. Zijn er nog aspecten waarop je kunt besparen?
  • Kijk naar je prijsstelling en marketing. Hoe kan je je aanbod in de markt zetten tegen een hogere prijs?
  • Denk na over waar je klanten graag extra voor willen betalen. Denk aan aanvullende services, snelheid van levering, onderhoudscontract, accessoires…
  • Kan je doelgroepen of situaties bedenken waarvoor mensen meer willen betalen voor jouw aanbod?

Zoals je kan zien, spelen marges een cruciale rol bij het beoordelen van de prestaties van een bedrijf. Ze bieden inzicht in de winstgevendheid en vormen de basis voor belangrijke zakelijke beslissingen. Als accountant is het essentieel om de verschillende soorten marges te begrijpen en te analyseren, zodat je jouw klanten waardevol advies kunt geven om hun marges te optimaliseren en hun bedrijf naar succes te leiden.

Krijg in één oogopslag een zicht op de marges van je klant in de Ondernemingsradar. Gratis uitproberen? https://www.intellifin.be/Home/Trial.

Nòg meer insights?

Reeks: sectoranalyse

Kristel Hermans 29 augustus 2023

Hotelsector 2.0: de impact van online reservaties en nieuwe trends

Lees meer #Accountancy #Sector #Cijferbabbels #Hotels

Reeks: sectoranalyse

Kristel Hermans 16 augustus 2023

De Belgische fietsenmarkt: een bruisende industrie in beweging

Lees meer #Tip&Tricks