#Accountancy #Adviseren #Cijferbabbels #Inspiratie

Reeks: Cijferbabbels

Kristel Hermans 21 maart 2023

Reeks: Cijferbabbels

Deel 1: Inspiratie voor de besprekingen van de jaarrekeningen

Tijdens de besprekingen met je ondernemer wil je hem zoveel mogelijk inzicht geven in zijn resultaten: wat loopt er goed, is hij financieel gezond, hoe kan hij verbeteren…?

Hier komen veel cijfers bij kijken, cijfers die een ondernemer vaak niet begrijpt. Want geef toe, worden jouw klanten echt wijzer van die ingewikkelde, saaie Excelweergave van de cijfers? Als je ze mee wil krijgen in het verhaal zorg je beter voor een overzichtelijke, grafische weergave op maat.

Met behulp van tools zoals Intellifin, maak je visueel ondersteunde rapporten op maat van de ondernemer. Zo krijgen de gesprekken meer ruimte voor het bespreken van zijn resultaten, evoluties en toekomstplannen. Je gaat dus van een eerder saaie balansbespreking over naar een interessante bedrijfseconomische bespreking.

In deze reeks over cijferbabbels, geven we je enkele tips om deze gesprekken naar een hoger niveau te tillen.

Tips voor een goed adviesgesprek

Alles begint met een goed rapport over de cijfers, als dat rapport visueel mooi wordt weergegeven sta je al een stap dichter bij een vlot gesprek. Wij geven je hieronder nog enkele tips om dat adviesgesprek nog beter te laten verlopen.

1. Start het gesprek met een complimentje

“Wat een leuke posts heb je op Facebook en LinkedIn.”

“Ik liep gisteren langs je winkel, wat ziet je etalage er leuk uit.”

“De nieuwbouw is echt knap, proficiat!”


Als je begint met een positieve noot voelt je gesprekspartner zich meteen op zijn gemak. Wie hoort er nu niet graag dat ie goed bezig is?

2. Focus op de essentie

Bekijk elke onderneming apart en bespreek de cijfers die specifiek voor dit bedrijf op dat moment belangrijk zijn.

3. Luister en stel vragen

“Hoe ziet jouw businessmodel eruit?”

“Wat zijn je toekomstplannen?”

“Wat vind jij belangrijk?”


Toon interesse en vraag naar de visie van je ondernemer. Je zal zien dat het gesprek veel constructiever verloopt en je klant met een goed gevoel en gemotiveerd naar huis gaat.

4. Spreek klare taal

Voor jou zijn cijfers en grafieken dagelijkse kost, maar voor veel ondernemers is dat niet het geval. Hou er rekening mee dat de meeste ondernemers niet financieel zijn onderlegd. Gebruik dus geen typische terminologie, maar pas je taalgebruik aan. Zo hou je zijn aandacht erbij en krijg je meer interactie in het gesprek.

5. Ondersteun je verhaal met cijfers, beelden en teksten

Zoals we eerder zeiden verlies je snel de aandacht als je enkel kolommen met cijfers toont. Maak dus handig gebruik van de grafieken en visuele weergave van digitale tools zoals Intellifin en ondersteun je rapport met een samenvattende tekst die nog extra verduidelijking geeft.

Je ziet, door actief met je ondernemer te praten: hem vragen te stellen, eens een complimentje te geven, naar zijn plannen te vragen… maak je je adviesgesprekken constructiever. Combineer je dat met software die je helpt de cijfers visueel te ondersteunen, til je deze momenten met je ondernemers naar een hoger niveau.

In ons volgende artikel hebben wij het over hoe je de toekomstgesprekken kan aanpakken > ‘Inspiratie voor het toekomstgesprek’

Nòg meer insights?

Ontstaan van Intellifin

12 maart 2023

Hoe Paul, Kristel en Jan Hermans hun expertise combineren en Intellifin oprichtten

Lees meer #Tip&Tricks

Analyse in de kijker : Liquiditeit

Kristel Hermans 25 januari 2023

Liquiditeit is de mate waarin een onderneming in staat is om haar verplichtingen na te komen. Het gaat hierbij vooral om het vermogen om kortetermijnschulden te betalen.

Lees meer #Tip&Tricks